top of page
Child at Psychologist

טיפול רגשי לילדים

כל מה שרציתם לדעת אי פעם על טיפול רגשי לילדים,
הסודות החבויים בתהליך הקסום של טיפול רגשי לילד, נמצאים במאמר זה, תהנו.

היי, שמי זיו
מטפלת רגשית מנחת קבוצות ודרמה תרפיסטית.

אני מאמינה שלכל ילד יש את הכוחות להגשמה.
זה יכול להתבטא  ברגש, קוגניציה, חיבור לגוף, יצירתיות ודמיון, או חברה, השאלה כמה מתוך כל המשאבים שברשותו הוא יצליח לממש.

תחילה אסביר ואפרט בדיוק:
מה המשמעות של טיפול רגשי לילדים? אענה על השאלות הנפוצות ביותר.
אילו סוגי טיפול רגשי לילדים קיימים ונגישים יותר?
למה בכלל צריך טיפול רגשי לילד?
למי כדאי לגשת ואיך לדעת אם המטפל הרגשי לילדכם אכן מקצועי?
כיצד הטיפול הרגשי בילדים מתבצע?
לאילו ילדים הטיפול הרגשי מיועד?
וכמובן במה תורם  הטיפול הרגשי לילדים שלכם?
בסוף ישנם גם טיפים בהתנהלות מול הילד וכמובן כל ההיבט הכלכלי סביב התהליך. 

אחרי שאענה על כל השאלות, מי שירצה יצלול ויקבל עוד מידע תאורטי בנושא של טיפול רגשי לילדים בפרט ודרמה תרפיה בכלל, הכל נמצא באתר שלי, זמינה כמובן גם לכל שאלה, פרטים להתקשרות בסוף העמוד.  
 

שאלה ראשונה - מה זה בכלל טיפול רגשי לילדים?

טיפול רגשי לילדים זהו מרחב בטוח לילד שלך,  אני קוראת לו "המרחב המקודש" בו הילד מקבל מענה רגשי במגוון סגנונות טיפול שונים, במרחב זה המטפל עובד עם הילדים על הקשיים במטרה להגיע לאיכות חיים טובה יותר להורה ובעיקר להתפתחות מיטיבה  של הילד , ישנם טיפולים המשלבים הדרכת הורים, תלוי מי המטפל ומאיזה רקע הוא הגיע. 
***חשוב לזכור ולוודא שלמטפל הרגשי יש רקע טיפולי ולפחות תואר שני בתחום טיפול כלשהו!  ממליצה להימנע מאנשים שקוראים  לעצמם מטפלים לאחר קורס קצרצר שעשו,  בכל זאת מדובר בדבר היקר לנו מכל - הילדים שלנו!  

תרגישו בנוח לבקש מהמטפל תעודת(MA) ורזומה, אל תחששו גם מבקשת המלצות, מטפל טוב ישמח להפנות אתכם לממליצים, הרי אם עשה עבודה טובה, הוא נתן מתנה ענקית להורי הילד ומי שמרוצה ממנו יודה לו על כך כל חיו, ויהיה אסיר תודה לעבודתו המקצועית.  
 

 מה הם סוגי הטיפול הרגשי הקיימים לילדים?

הטיפול הנפוץ ביותר בו הילד יהיה מוכן לשתף פעולה, להנות ולעבור תהליכים משמעותיים שלא בהרכח מודעים הינו טיפול באמצעות משחק  או במונחים מקצועיים  טיפול בדרמה תרפיה, מה קורה שם? 
בטיפול רגשי באמצעות משחק, הילד מאפשר לעצמו להשתחרר מהגנות פסיכולוגיות, דרך משחק נעים ובטוח שנבנה בין המטפל למטופל בחדר, כך נבנה קשר יציב ומיטיב , ברגע שהילד משתחרר ומשחק, נוצרת קרקע בטוחה לעבודה עם התכנים המורכבים, הילד נמצא במצב גמיש לעבודה רגשית "ההגנות משתחררות" והמטפל יכול ליצור התערבות מותאמת לקשיים של הילד.


מטפל הדרמה תרפיה לרב ישלב בין תיאוריה מעולם הפסיכותרפיה והפסיכולוגיה (פרויד,ביון, וויניקוט ועוד) עם תאוריות של הטיפול במשחק (סו ג'נינגס, רוברט לאנדי ועוד, פירוט בהמשך).  

*הרחבת הכלים של הדרמה תרפיסט: השימוש בחומרים, סיפורים, משחקי תפקיד ועוד בהמשך המאמר.

 

טיפול רגשי לילדים באמצעות פסיכותרפיה דינמית- טיפול שנותן מענה רגשי המבוסס בעיקר על הקשר ומערכת היחסים הטיפולית בתוך החדר בין המטפל לילד - ברגע שהמטפל הפסיכותרפיסט יוצר את המרחב הנעים והבטוח עם הילד הוא מתחיל בתהליך התערבות המבוסס לרב על תיאוריות דינאמיות בסגנון של פרויד וממשיכיו. המטפל ידע להתייחס בעיקר לחוויה הרגשית של המטופל ולעיתים גם ישלב משחק בתוך הקשר. ישנם טיפולי פסיכותרפיה שמתמקדים בתאוריה מסויימת כמו לדוגמא וויניקוט ואחרים, זה בעיקר תלוי בגישת המטפל הפסיכותרפיסט. 

 

טיפול רגשי לילדים באמצעות תרפיה במוסיקה: מציע מרחב טיפולי עם כלי עולם המוזיקה והשירה, זו דרך מיטיבה ונעימה, יוצרת הנאה ושחרור ובהמשך בניית הטיפול נוצרת הבעה רגשית ועבודה עם תכנים רגשיים.

טיפול באמנויות: מדובר בטיפול רגשי שהתיווך בין המטפל למטופל נוצר בעיקר באמצעות עבודה רגשית דרך חומרים ועבודה השלכתית.
*מידע מפורט והשפעות החומר החושי על נפש הילד בהמשך הכתבה תחת נושא הכלים עימם המטפלים משתמשים.  

יש כמובן עוד מגוון רחב של טיפולים כמו: טיפול באמצעות בעלי חיים, טיפול התנהגותי כמו CBT, טיפול קבוצתי, טיפול בטראומה, הדרכות הורים ועוד. כרגע המיקוד הוא בעיקר על הטיפול הרגשי הפרטי לילד שלכם – פרטתי את המוכרים והנגישים ביותר. 
היכולת של המטפל להצליח להתאים את סגנון הטיפול הרגשי לצרכיו של הילד מאוד חשובה – היכולת לשלב בין הטכניקות השונות היא סוד ההצלחה המיטיבה (לטעמי). 

 

איך הטיפול הרגשי לילדים מתבצע? 


הטיפול מתבצע לרב אחת לשבוע במשך 50 דק', רצף המפגשים מאוד משמעותי להצלחת הטיפול, כשיש רצף כל שבוע, יש ביטחון בקשר ומשמעות הטיפול נתפסת כחשובה ומשמעותית לילד להורה ולמטפל. זהו משולש אינטגרטיבי מאוד חשוב למיקסום והצלחת הטיפול. 

המפגש הראשון מתבצע בין ההורים למטפל - בשפה המקצועית מדובר ב"אינטייק" משמעותו - קבלת מידע מקיף על היסטוריית ההתפתחות של הילד והוריו, כשלמטפל יש את המידע ההתפתחותי של הילד הוא יודע למקד את עבודתו באופן מקצועי, אם יש לכם אבחונים מקדימים של הילד מומלץ להביא אותם לאינטייק. ניתן לדמות זאת לאבחון שהרופא מקבל, מה שמאפשר לכוון ולמקד מטרות – קביעת מטרות לטיפול הרגשי של הילד במהלך האינטייק(מפגש ההיכרות) הן חשובות להמשך התהליך. 

משך זמן תקופת הטיפול הרגשי לילד - הטיפול יכול להיות קצר מועד בהגדרתו ולכלול עד 15 מפגשים, השאלה היא האם המטפל מוכן מכיר ויודע לעשות עבודת התערבות מהירה ונכונה לילד וכמובן זה תלוי במידת הקושי הרגשי של הילד.


- דוגמא שתמחיש זאת - אם מדובר בקושי התנהגותי מאוד ספציפי כמו שינה בחדר הפרטי של הילד, או גמילה מחיתול זו יכולה להיות עבודה טיפולית התנהגותית ממוקדת וקצרת מועד. 
אבל אם קושי הילד בא לידי ביטוי ביצירת קשר, בפרידות ומעברים,  ובחרדת נטישה טיפול קצר מועד לא יתאים לו ואף יוכל להזיק, כל מקרה לגופו. 


ישנם טיפולים הנמשכים בשגרה שנתית ויש טיפולים שמספרם מגיע ל30 מפגשים וזה יפתור את הבעיה - מומלץ לבדוק זאת עם המטפל לאחר תקופה של מספר חודשים ולהיות במעקב - בכל זאת, טיפול זה גם סיפור לא זול ולא פשוט לכל כיס וכדאי למקסם את המפגשים לפתרון הבעיה, אם יש יכולת לממן אותו בשגרה זה כמובן יתרון אבל לא חובה.

מטפל טוב ידע גם לתאם מפגש הדרכה הורית כשיראה לנכון או כשיופיעו סימנים המצריכים הדרכה הורית - צריך לזכור! העבודה היא משותפת, מדובר במערכת שלמה, יש את הילד ויש את המשפחה, על כן במידה מסוימת חשוב לתת את האמון במטפל הפוגש את הילד בנפרד ועם זאת לשתף פעולה ולהקשיב למפגשי ההדרכה או שיתוף המטפל  בשינויים שההורה מצליח לשים לב אליהם.
 

באילו כלים המטפל הרגשי משתמש בטיפול הרגשי לילד שלכם?

הכלים הטיפוליים מגוונים, במיוחד כשמדובר בטיפול רגשי לילדים, הילדים בדרך כלל יותר פתוחים ומוכנים לטעום רבות ממה שיש לעולם להציע מאשר המבוגרים אשר לרב כבר קבעו וגיבשו לעצמם זהות מסוימת. 


1. מטפל רגשי או מטפל בדרמה תרפיה(פירוט מעמיק עם תיאוריות יש בעמוד דרמה תרפיה) לרב יפעל דרך משחק במשמעות של Play- זה יכול להיות משחקי תפקיד(Role) וגילוי תפקידים שונים של הילד במשחק, בעבודה של משחק ובמה הילד יכול להרחיב את מנעד היכולות שלו ולהגמיש את התנהגותו במקומות שונים(בבית,בגן, עם חברים, עם המשפחה)הילד יכול להיכנס לנעליו של ההורה או הגננת ולגלות אמפתיה ואפילו למצוא פתרונות בעצמו למצבים שמקשים עליו, דרך ה"מציאות הדרמטית" הילד מצליח לעקוף את ההגנות הפסיכולוגיות ומתאפשרת עבודה עם רגשות קשים אך פחות מאיימים ואפשריים, הילד מפתח חוסן באופן ישיר או עקיף דרך התכנים שהוא מביא לחדר ומשחק אותם על הבמה שמקבל בטיפול, כמובן שכל זה תוך כדי תיווך של המטפל שידע להיות מספיק רגיש מקצועי ומותאם לילד.  

 

2. כלי נוסף לטיפול הרגשי לילד בדרמה תרפיה  הינו בניית סיפור אגדה עם גיבור- יצירת מסע בו הילד לרב הוא "הגיבור" בסיפור ובמסע הוא מוצא את הכוחות הקיימים בו באופן מודע או לא מודע, שיטה שרב הדרמה תרפיסטים משמתמשים בה היא "סיפור בשישה חלקים" או "גשר מאחד" של מולי להד – ניתן לקרוא אינספור מאמרים, זוהי שיטה למציאת ואבחון הכוחות של המטופל והרחבתן - שיטה מוכחת כיעילה ואפקטיבית מאוד. אין ספק שעבודה עם חומרים מוחשיים ועבודה תנועתית גם כן קשורים להתפתחות הילד זה כלי מאוד שימושי בטיפול הרגשי בדרמה תרפיה. 

3. כלי נוסף הינו פסיכודרמה יעיל לטיפול הרגשי של הילד, מדובר גם כן בעבודה עם דמויות אמיתיות ומשמעותיות לילד מהחיים- באופן זה הילד מבטא את רגשותיו, פחדיו, ותקוותיו באופן משחקי שיחווה לו פחות מאיים ועדיין אפשרי, במפגש זה העבודה מול קונפליקטים יכולה לקבל ביטוי כשהמטפל מזהה את הקונפליקט של הילד ומאפשר לפתח אותו בחדר הטיפול.


4. המטפל הרגשי משתמש גם משחק במשמעות של Game משחקי קופסא - או כל משחק אחר הבונה את הקשר, במשחקים הפשוטים לעיתים מסתתרים התכנים הכי עמוקים של הילד - מטפל טוב ידע לזהות אותם ולעבוד עימם.

5. טיפול רגשי לילדים בא לידי ביטוי גם בשימוש בחומרי יצירה, מתוך היצירה הילד עובד עם תכנים פנימיים השלכתיים וחושף את עולמו הפנימי למטפל שמצליח לעבוד עם העולם הפנימי של הילד. 
מטפל רגשי שמשלב חומר ומגע חושי  יכול להשפיע ולעזור למצבו הרגשי של הילד בטיפול הרגשי.
לדוגמא: עבודה עם חומרים קשים ויציבים משפיעים על הוויסות הרגשי של הילד לעומת חומרים נוזליים או חוליים המאפשרים שחרור וויתור על שליטה או נוקשות שיכולה להגיע לידי ביטוי בקשיי התנהגות, התפרצויות זעם, או נוקשות שבאה לידי בביטוי בעקשנות סביב כללים או אפילו במערכת העיכול, מדובר בגוף ונפש כבר מהילדות. 

 

לאילו ילדים מיועד הטיפול הרגשי, מהם הסימנים?

בתקופת הילדות של הילד, זה מובן שאתם ההורים רוצים לתת את הטוב ביותר לילדכם ואתם משתדלים לעשות הכל על מנת למנוע מילדכם סבל וכאב, עם זאת, יש משפט חשוב שפסיכואנליטיקאי מאוד מוערך בשם דונלד וויניקוט אמר "אם טובה דיה" משפט זה אומר שעל אף הנסיונות להגיע לשלמות בקשר עם הילד ישנם "כשלונות" בדרך, וזה בסדר! כידוע אין מושלם וכשיש זה לא לגמרי אמיתי.
לרב, באופן לגמרי טבעי אנו רוצים לחסוך מילדינו את חווית הכאב, העצב והפחד  אבל חשוב מאוד לזכור שאלה רגשות טבעיים , פחד ועצב הוא טבעי וגלום בכל אדם, ההבדל הוא שמבוגרים לרב מצליחים לעבוד עמם ולעבד אותם בצורה יותר מאורגנת, ואילו ילדינו עוד זקוקים לתיווך והבנה של מגוון הרגשות שעולים בהם, לעיתים כשאין תיווך מותאם ומקצועי, הרגשות האלה יכולים להשתלט,

והתוצאה יכולה להתבטא באמצעות סימפטומים כמו:

 

  • התקפי חרדה, התפרצויות זעם, תוקפנות ואלימות, קשיי התנהגות והסתגלות,  קשיים חברתיים, קשיים קיצוניים בפרידה או במעברים, קשיים בהתקשרות, ביישנות מוגברת וקושי בדיבור עם אנשים בסביבה המוכרת, מצבי דיכאון, חוסר ביטחון, חוסר תיאבון, חוסר עניין  או לעיתים רחוקות גם הפרעות נפשיות הדורשות התערבות של פסיכיאטר והתערבות תרופתית (אצל ילדים זה נדיר, הפרעת אישיות לרב מתפתחת עם השנים, מחלה נפשית לרב מאופיינת כתורשתית).
     

  • בנוסף, לעיתים שינוי כמו מעבר מגורים, מגיפה - קורונה המשבשת את השגרה, או כל שינוי סביבתי משמעותי יכול לנבא על הצורך בקבלת מענה וטיפול רגשי לילד- זה הגיוני ואף אוניברסאלי - אתם לא לבד. 

     

מה שמעודד בכל הקשיים הללו הוא שהם גם מקור לצמיחה שינוי וגילוי הכוחות של הילד. בתקופת הילדות יש מנעד רחב ללמידה 

שינוי והתפתחות, לילד יש יכולת גמישה להטמעת הרגלים וספיגת מקור חיוני  לשינוי. דמו זאת לספוג יבש שנרטב במים,

הספוג יכול להתנפח במים עכורים או מים צלולים, הבחירה בשליטתינו ההורים והמטפלים.
זו הזדמנות נהדרת ליצור תיווך רגשי נכון ובריא לילדים הזקוקים לטיפול רגשי.

 

איך להתמודד עם בעיות רגשיות אצל ילדים?

אם אתם מרגישים אובדי עצות ובמצוקה, תחילה אמליץ בחום על טיפול רגשי לכם ההורים. כן חישבו על עצמכם תנו לעצמכם מקום ואם אתם יכולים השקיעו בנפש שלכם!
הורה שנמצא במקום רגשי שלם וטוב הרבה פעמים יכול גם להתמודד יותר טוב עם קשיי ילד.
מה שבטוח יש בכם את הכוחות, רק צריך למצוא בתוך המצוקה את המקום השלו שלכם בתוכו.
 
אני כמובן כאן גם לתת מענה רגשי להורה –
 
לפעמים כל מה שאנחנו צריכים זה שמישהו יקשיב לנו וידע להאיר את האור במקום הנכון.  
 
אם עדיין ישנו קושי בהתנהלות מול הילדים, זה טבעי ונפוץ מאוד, הרי כבר הזכרנו את זה שיש כשלונות בדרך להיות הורה טוב.

תמיד אפשר לפנות לבקשת עזרה מאיש מקצוע שהוא מטפל רגשי לילדים, אדם אשר  השקיע ולמד את התחום מספר לא מבוטל של שנים והתנסה בתחום. 
היום יש כבר הרבה יותר מודעות ויעילות מוכחת בתהליך רגשי טיפולי לילד או להורה. 
 
*טיפ נוסף- נצלו את מה שנותנים לכם, היום יש המון החזרים מקופות החולים, השתמשו בביטוחים הרפואיים שאתם משלמים עליהם מידי חודש. 
 
דבר לא פחות חשוב שבונה את הביטחון של הילד שלכם , הוא לחזק את הילד דרך השיח שבינכים.
 
הילד צריך לשמוע את המילים:
 

  • "אתה מקסים! אתה מתחשב! אתה חכם! אתה מלא בטוב! אתה אדם נפלא! "

  • "חיזוקים כאלה מחזקים את הילד, אבל חשוב להגיד אותם בהקשר אמיתי וכנה."

  • "אתה מקסים כשאתה עוזר ושם את המשחקים שלך במקום."

  • "את נפלאה כי נכנסת להתקלח בזמן ועומדת במטלות."

  • "אתה נפלא כשאתה מנסה לחשוב על פתרונות בעצמך."

  • "את נהדרת כשאת משקה את הצמח שזקוק לך כרגע." 

  • "אתה חבר נפלא וטוב לב כי אתה רוצה להיות קרוב לחברים שלך. "

לסיום, מקווה שקיבלתם מענה והבנתם קצת יותר מה זה טיפול רגשי לילד שלכם.
 

עם זאת, מדובר בעולם שלם ומלא תוכן, תיאוריה ולמידה ארוכת שנים, אז אם נשארתם עם שאלות זה בסדר גמור, זה אומר שאתם בדרך הנכונה.
 

כאן בשבילכם ולמענכם, לכל שאלה או ייעוץ.

זיו

bottom of page